Sunday, May 6, 2012

Tak Tidur Lagi


jam menunjukkan 1.30 pagi...
mata terbuka dan liar memerhati ruang bilik itu.

pusing kiri
pusing kanan
pejam mata
buka mata

ntah kenapa gelisah sangat pagi tu...

tiba-tiba..
terdengar satu bunyi..
bak keroncong yang sedang bermain..

oh.
rupanya perut ku..

"ah,aku malas bangun. kalau mkn,esok pagi2 mesti lapar balik.. beside aku nak diet"

pusing kiri..
pejam mata..
buka mata..
pusing pula ke kanan..

hujan mencurah dingin..

"sejuk-sejuk ni best kalau tidur.."

pejam mata..
buka mata..
pusing kiri
pusing kanan..

jam dah menunjukkan pukul 2.15 pagi..

"aih.. x boleh jadi ni.. "

lantas aku bangun, buka lampu dapur..
masukkan air dlm periuk
pulas butang dapur masak hidupkan api
ambil sebungkus megi kari
ketuk2 periuk menggunakan sudu & garfu sambil menunggu air mendidih..
masukkan megi & rencah..
seperti iklan, 3 minit sudah sedia dihidang..

bangun berjalan ke dalam bilik
tangan memegang semangkuk megi yang berasap kepanasan..
tutup pintu bilik, buka lampu..
duduk bersila di tepi katil dan.. makan.

hidangan panas & cuaca yang sejuk adalah sangat sesuai ketika itu..
cuma yang tidak sesuai adalah, waktu tu.. 
salah cara pemakanan aku tu sebenarnya..
tapi.. perut dah berlagu. mata tidak tertutup..
bagaimana mana pula?
kan?


ok..dah kenyang..
minum air, makan ubat.. ubat kolestrol yang sepatutnya aku makan mlm semalam,bukan pagi yang lewat ni.

bangun dan duduk bersandar di kepala katil..
mata memerhati tiap titik hujan di luar..
hujan lebat disulami angin dingin..
angin dingin meniup lembut langsir di jendela tu..
dan mata tetap memerhati..


............................

kemudian, baring.. tarik selimut..
pusing kiri pusing kanan
tutup mata buka mata..


jam menunjukkan 3.54 pagi...

"kenapa tak boleh tidur ni??"


ya..
perkara yang sama aku ulang..
tutup bukak
kiri kanan

..........................


subuh dah pun berlalu..

......................

dan... akhirnya aku tertidur sampai jam 8.30 pagi tadi...





No comments:

Post a Comment