Wednesday, December 11, 2013

11.12.13

Berumah di tepi pantai tak semestinya menjanjikan sesuatu yang indah.
kejadian di luar kotak pasti berlaku walaupun ia bukanlah perjanjian ketika itu.
cukup waktu, usanglah semua pandangan yang dulunya indah belaka.
begitu lah samanya dengan kehidupan.

indahnya pasti di awal,
pertengahannya semakin pudar,
hujungnya pasti suram.
bak dunia yang tiada berkehendakkan cahaya bulan.

setiap liku kehidupan, pasti ditempuh dengan pelbagai ujian.
hinggakan tiba waktu, hati ni memanjatkan suatu doa yang mungkin tidak didengari sesiapa kecuali yang Maha Esa.
ya.. doa itu.. aku mahukan itu di penghujung waktu ku.
alasanku ingin tinggalkan segala keperitan di dunia yang sering aku alami.
ingin tinggalkan hidup yang bergelumung dengan dosa, yang memberi kesan atas kejadian di dunia.
aku ingin bebas berlari di syurga yg Dia janjikan..

tapi..
bila doaku dipanjatkan, akan terdetik di hati suatu perasaan sebak.
apakah aku akan tinggalkan segalanya yg ada di dunia?
perasaan kesian terhadap bebanan yang mungkin akan ditanggung oleh pihak lain..
tapi.. aku hendak mengejar indahnya syurga, bukan dunia.
walaupun pihak itu adalah yang terpenting dalam hidupku..
entah.. tapi hajat hati ingin berlari terus ke syurga tanpa terbeban dengan sebarang dosa.
Allah.. Kau dengar hati perasaanku.. berilah petunjuk.

aku, manusia yang cukup dengan pengalaman hidup yang amat menyakitkan.
walaupun seketika itu aku pernah terasa indahnya dunia, tapi.. bila masa berlalu, peritnya lebih dari yang indah. segala - galanya ku rasa pahit.
sehingga sekarang.
entah apa.. rasa serba tak kena.
memikirkan beginikah selamanya kehidupan?
beginikah selamanya perhubungan?
aku tak sanggup!
sumpah aku tak sanggup!
terlalu pahit untuk ku telan..
sudah ku telan berulang kali, tapi perkara yang sama berulang kembali.

p/s :
susahkah manusia untuk berbuat silap sekali tanpa mengulanginya di kemudian hari?
susahkah?
Lihat...bagaimana payahnya untuk hati manusia itu betul-betul berubah..
kebaikan mereka hanyalah sebesar zarah.
kesilapan, keburukan, kejahatan, kejahilan, kealpaan mereka jauh lebih besar dari alam semesta.
sukar untuk terdetik menjadikan kebaikan itu lebih dari kejahatan dan kejahilan.
sungguh..




(di saat saratnya dengan kandungan 34minggu, menantikan "hari kejadian" untuk menunjukkan erti pengorbanan seorang wanita...
pintaku ; syurga Nya sahaja.. tiada yg lebih indah..
dunia, ketika ini..terasa diri seperti kehilangan, keseorangan, tiada kasih sayang, asyik memikirkan masa hadapan.. bagaimanakah coraknya?.... adakah akan berdiri sendiri, ataupun gagahkan diri bersabar menelan penderitaan? tidak.. aku tak sanggup..

Allah, ambillah aku...terlalu perit berada dengan manusia yang penuh dengan pura-pura...sebak... T__T)


No comments:

Post a Comment