Tuesday, March 6, 2012

suatu pagi.....

Muar.....

Pagi tu, aku bangkit jam 6.. hantar ibu untuk mencari sedikit rezeki..
Pagi tu, aku teringin... teringin membawa ayah berjalan melihat matahari yang bakal terbit..
Pagi tu, aku menunaikan keinginan ku utk bersiar-siar bersama ayah..
Pagi tu, ku bawa senyuman yang terukir di sudut muka seorang tua yang merindukan suasana pagi..
Pagi tu, ayah mengingatkan aku tentang kami sekeluarga..
Pagi tu, aku hampir menitiskan air mata..

"ayah... jom acik bawa jalan-jalan gi tanjung.."
bergerak lah kami berdua,memandangkan cucu-cucu ayah nyenyak menikmati sejuk pagi..
tiba di tanjung...menyusur ke kawasan tempat ayah memancing dulu..
"kalau ayah boleh jalan, mesti boleh gi pancing.."
"ayah, ayah tunggu jap boleh? acik nak ambil gambar kt sana. lagipun nk tgk kat sana tu..x pernah masuk situ"
"pegi lah,ayah tunggu.."
turun kereta...berjalan sambil senyum.. udara segar..tapi! bau sungai yg agak kureng..tapi x jugak menghalang mood aku utk ambil gambar...
selesai beberapa minit, aku kembali ke kereta..
"cik,ayah nak drive.. percaya ayah x?"
"seres ni? ok lah..elok-elok..tapi boleh ke?"
"boleh..ayah cuba pakai kaki kiri..kaki ni boleh rasa..kaki kanan je susah ckit.."
"ok..elok2 tau.kalau ayah x bleh gtau.kita tukar"

Pagi tu, aku termanggu...takut,risau,percaya,tidak,tapi....
ayah nak cuba.. bila sekilas melihat, air muka dia gembira,yakin....
maka ku biarkan berlalu..
alhamdulillah... keyakinan yg sangat tinggi!
ayah boleh drive! selama 4 tahun dia bertahan menerima ujian Allah..
sekarang, syukur.. berkat kesabaran dia..sekarang dia boleh memandu!
dan lagi best..dia x pernah lupa untuk renew lesen! 

ayah,semangat ayah dah tercapai..sekarang ayah da boleh drive.
now my turn,cari sticker OKU utk ayah..
biar dia memandu,bawa cucu-cucu yang menunggu...ambil cucu balik sekolah..
ambil ibu balik kerja...
semoga usaha ayah akan sentiasa membawa ayah untuk pulih sepenuhnya..
acik rindu nak makan ikan belanak goreng yang ayah jala kat sungai tu..
acik rindu nak ikut ayah gi mancing ikan sembilang,duri kat sungai tu..
acik rindu semua tu...
:(

huhhh... biarkan..
pagi tu aku dan ayah sangat gembira..
berjalan mana nak pergi..ayah drive,aku snap gambar..
dan pagi tu juga,entah kenapa aku terasa Muar sangat cantik..
mungkin hati anak beranak ini gembira..
bersyukur...
tenang..
yakin..

dan saat tu,akan akan pastikan ia berulang... berulang untuk gembirakan ayah..
nah ayah,ambil je kunci kereta ni...pegi la mana ayah nak pegi..
tapi tolong bagitau acik..acik nak ikut.. :)

Ya Allah....
Kau tahu perasaan ku ini..aku mohon doa utk dia..dia yg masih mengharapkan keajaiban daripada-Mu..maka Kau makbulkan permintaanya selagi dia masih bernyawa..biar dia menikmati kebahagian di pentas dunia ini...
semoga apa yg ayah impikan menjadi kenyataan..amin amin amin..













No comments:

Post a Comment