Tuesday, April 12, 2011

aku, Cleaner & kalian

today is 13 of Jan 2011..
my heart say "spend time to create a new note.."
even i got a lot of work to do..
u know y?
because i just look at the "makcik cleaner" yg sdg bertungkus lumus mengemas office ni..

dan..tiba2 aku rasa satu tangisan dlm hatiku..sedang mata lagi menitiskan air mata..
kenapa juga aku begitu?
kerana memerhati kesusahan seorang tua yg bekerja sebagai cleaner yg aku agak kesian sgt2 dgn dia..
makcik tu baik....even dia bukan org Malaysia..tapi dia duk cni start dari tahun 1990..
sume tu aku tau sebab aku lepak kt bilik solat ngn dia..
gelak2.. segala..
aku cuma nk makcik tu rasa senang dgn aku..
aku tanak dia rasa down sbb dia hanya lah seorang cleaner..
aku pernah merasa susahnya menjadi seorang cleaner..
dan Alhamdullillah..
kesabaranku..usahaku..doaku di kurniakan dgn rezki yg lebih baik kerana pendapatan pekerjaan ku skrang ini
sebagai seorang executive..
ini dah cukup mengembirakan ku..

aku sayu...
meniti pengalaman silam..
tapi aku juga masih sayu..
meniti perjalanan hidup..
diiringi dgn keberkatan Tuhan ku..
syukur..
sujudku pada-Nya..

kalian..
tanpa segan silu..akan aku ceritakan segala di notes ini..
ketahuilah kalian,bahawa awal tahun 2010..aku juga pernah menjadi seorang cleaner di ofis lama ku..
aku tak pernah rasa segan..
malah dpt skongan dari org lain..
kenapa aku jadik cleaner?
sebab nk menampung perbelanjaan harian serta keluarga di kampung..
aku adalah seorang insan yg aku sendiri nampk "independent women"..
aku seorang yg terlalu mementingkan kesusahan keluarga dari memikirkan diri sendiri..

semangat ini datang bukan dari diri sendiri..
aku sgt suka memerhati kebaikan usaha org lain..dan pada masa yg sama,aku akan manfaatkan ia..
dan turut juga merasai pengalaman itu..

semangat ini adalah kerana kekasih ku.
dia juga pernah merasai perkerjaan ini semasa di Uk..
kerana apa?
kerana ingin menampung perbelanjaan dia kt sana..
yea la.currency RM ngn Pound..byk beza nya..
alhamdulillah...
murah rezki beliau kini..
seorang Engineer.. =D
moga usahamu sentiasa diberkati & bakal menjadi yg terbaik dari yg terbaik sygku...

di sini juga bukan niatku utk kalian bersimpati pada nasib diri ku dan bf ku..
ketahuilah wahai kalian..hidup ini semestinya seperti roda..
kadang di atas,kadang di bawah..
setiap usaha pasti ada balasan..
dengan itu kalian,dengarlah pengalaman  ini..biarpun kalian tidak perlu menjadi seorang cleaner...
belajar lah dengan mendalam apakah erti hidup,susah,senang,usaha,berdikari,family,kasih syg...dan sebagainya..
aku memperingatkan kalian..
sedarlah..
tiap perkara yg kita lakukan adalah atas jalan Allah SWT..
tanpa-Nya anda tidak akan berada pada masa anda berdiri skarang ini..
ketahuilah..
nikmatilah nikmat ini selagi ada..tapi jgn pula kalian lupa,setiap kesenangan pasti ada kesusahan..begitu juga sebaliknya..

wahai makcik cleaner..
tabahkan lah hatimu..kamu berjuang utk diri mu & keluarga mu di bumi orang..
tabahkan lah semua itu..
smoga usahamu akan di balas dgn keredaan dari yg Maha Esa..
aku sebagai insan kecil,akan mendoakan kebaikan untukmu.
sesungguhnya aku adalah org yg paling lemah daya ketahanan air mata..
aku akan menitiskan air mata,sekalipun dlm hati hanya kerana melihat kesusahan org lain..
tabah kan lah hati mu..insan..

dan wahai makcik cleaner..
jgn lah berhenti memuji ku yg seperti berumur 18tahun ini..kerana ia cukup mengembirakan hati ku..
=P
sekadar utk ketawa kecil di hati..

:D

No comments:

Post a Comment