Tuesday, April 12, 2011

cinta Ibu & ayah

hye guys..skang ni tade la lagi aku nk buat poem ke hape..
cuma nk berkongsi kebahgiaan yg aku sdg alami..

start from last sunday, 31 oct 2010..now.. till this friday my parents berada di rumah bujang aku,somewhere around s.alam.
mereka di bawa ke sini ada tujuan, iaitu adalah utk memulihkn kembali tulang ayah  yg x begitu kuat utk membuatkan dia berdiri tegak seperti dulu.now ayah masih lagi ber weelchair.tapi moga2 dgn usaha kali ni juga,aku  berharap ayah akan berdiri semula, dan boleh berjalan even terpaksa memaut erat & kuat kt walking frame yg dihadiahkan oleh badan kebajikan negeri Johor. (ya! kami anak Johor! rock town bebeh! haha)

ahad mlm tu kami tiba di bukit jalil, utk cari pakcik  iaitu kwn ayah yg nk tlg ubatkan ayah & ambil angah kt train..
sblm tu ayah da msg n kol,then pakcik tu kata boleh dtg umah dia...
maka kami tros la dari MUAR ke bukit jalil utk ke rumah beliau.
kol punye kol x dpt.alamat rumah tade.. pusing punye pusing sesat..dah sesat kol org sana sini mtk tlg..
agak lama gak kami di situ.berjam2.. ayah da marah2.. aku da bengang ni...
pakcik tu da janji ngn org,jgn la buat mcm ni... las2 ayah bengang,ayah suh balik je...balik la kami ber empat.
balik tu aku hantar ayah ke rumah dulu,kasi dia baring..kebas kaki dia.. :(
aku kuar ngn angah beli mknn..utk diorang mkn..dan mlm tu shariman hafiz dtg bersalaman ibu ayah..man balik..
akak kecik (housemate aku ) da lama sembang bersama..seperti mlm2 biasa..org letih yg nk berehat...
rehat la wahai ibu ayah ku...smoga usah kita ni dpt keberkatan & dipermudahkan ALLAH SWT...
----------------,----------------------
bermula hari isnin..aku & angah yg bekerja terpaksa menjalankan kerja..
aku bangun pagi,buatkan mereka bkfst..mee goreng.
sedap kot aku masak.byk diorang mkn...hee..
maka tinggal la mereka berdua di rumah..
ibu dan ayah mmg sure tade aktiviti nk buat,al maklumlah... suasana x sama ngn kampung.
kalo kt kampung, mcm2 aktiviti boleh mereka buat. tade la mcm skang, " ape nk buat ek cik".. (cik--> aku la tu. acik, cik or adik adalah panggilan aku bersama keluarga :D)
hee..maka wujudlah kebosanan ibu ayah di rumah.asik dgr bunyi train je...ada movie pun,harry potter punye dvd set je..hahaha.
tergerak la hati utk kol ayah, bila di tanya tgh buat ape. ayah jwb " bersihkan peti sejuk,dapur..kemas umah ni ha.."
masa tu aku da tergelak2 dah..segan oh! ade plak org dtg yg kemaskan segala...segan laa ;p
tapi aku terima la juga,dari mereka duk diam x berbuat apa..
bila tiba lunch..aku pun pulang dgn lajunya membawa kereta,dgn hajat x sabar jumpa parents yg tak pernah berada bersama kala bekerja.
balik je rumah... perghhhhhhhhhh....bersih abes.peti sejuk,dapur,ruang tamu,bilik..baju pun ibu basuhkan. dan yg paling best, hidangan mskn ibu utk lunch aku pada hari isnin...sedap nye ibu masak!! ^_^

YA ALLAH...tersangat lah  gembira melihat diorang...mkn bersama..baring bersama(bila da kenyang)..bersembang..
hee.. dan hari tu plak bos mmg x masuk, gi balik ofis awal pun x guna..jadi aku pun lepak la lame..dlm kul 3 lebih camtu,pulang ke ofis...tersenyum2 kekenyangan oh..happy tak terkata. :D :D :D

mlm tiba..aku,man & housemate aku,akak kecik gi pasar mlm..belikan mknn n brg dapur...
mcm biasa,sembang byk plak..hee..mlm tu..kwn ayah yg nk tlg masukkan tulang punggung ayah tu x dpt dihubungi...
manalah pegi org tua ni.ayah da kol byk kalo x dpt2...sampai menangis ayah putus asa.yea la,dtg dari jauh..kebas2 kaki duduk dlm kereta semata nk mintak tlg kwn dia...ale2 kol x dpt..sedih la hai aku masa tu.ibu pun turut mengalirkan air mata.. syahdu suasana mlm tu.. :( 
dah sembang bagai,man balik..

da lama tunggu jam 10.00mlm pakcik tu tiba kt rumah...ingatkan sorang je.skali dia bwk 4 org daaa..
then bermula la gelak2 besar pakcik2 yg ada,riuh apartment aku tuh.ahhaha.
aku dgn segan nye duk dlm bilik.
ibu gi tgk ayah....kata ibu ayah aku kena lipat sana sini.empat2 org tu kerjakan ayah..menjerit2 ayah tahan kesakitan.berpeluh2.tercungap2..
aku duk bygkan,mcm mana la diorang nak masukkan balik tulang punggung ayah tu.sampai berlipat bagai..
next time diorang dtg,aku nk tgk!!
masa ni aku da syiok tidur da..
diorang balik,aku tlg ibu kemas sana sni.ayah dari lantai kt ruang tamu tu,merangkak pergi masuk bilik aku,pasal badan dia tgh sakit,x leh nk naik ke weelchair..kemudian kami tido... :D

-----------------------,------------------
bermula hari selasa... harini aku x buatkan bkfst..hee..
mcm biasa,pergi kerja..lunch balik rumah...
balik2, baju aku da tergantung2...da la aku basuh baju sminggu skali... bila ibu ada,hari2 dia basuhkan..segan gak ni.ahaiii!
arini aku balik lunch lewat ckit sbb ada meeting..balik jam 1.40..aku kuar belikan rojak & cendol karim kt area ofc..bwk balik..
sampai umah,ibu da tertido kt depan tunggu aku balik.huhuh.
hidangkan mkn bersama,ada ayam masak merah,kubis goreng,ikan masin,rojak & cendol..
sedap oh!! konyang pun konyang..
dah tersandar,aku tanya ibu " bu boring x?" "boring cik".hahaha.aku gelak je.

petang tu angah dtg ngn bakal tunang dia,sembang..bwk ayah turun..biar dia dpt tgk view ptg,tade la terperap je kt umah..cita plak pasal abg zam angah ni,tanak langsung dia jumpe ibu ayah aku..
bila aku bwk ayah turun,pucat tros muka salam ayah.hahahaha.ketaq dia..sejuk tgn ayah kata..
(amek kau abg zam.hahaha!) 
ayah ibu aku ni jenis happy go lucky,n straight dalam satu2 hal.. kalau ada lelaki kwn ngn anak dia,maka diorang akan berhajat utk berjumpa.bukan apa,perempuan..anak diorang..mana diorang x ambil berat.
biar ibu ayah kenal dgn sapa kami berkwan.. :)

mlm tu aku berhajat bwk diorang keluar..
tiba mlm,aku keluar bwk ibu gi sek 18, pegi kedai rm2.. haha.
beli dulang, beli wall paper sticker,beli UNO card (rm2.45 je bai!)hhaaha, then belikan ibu,along,anak buah 2 orang baju..
tape lah,berhabisan utk keluarga tercinta...bukan senang nk buat mereka gembira mcm ni.. :)
balik umah,aku ambil ayah trun ..then bawak pegi uptown s.alam..park kt area umah abg sulung man..
cari yg berdekatan ngn pintu masuk..tade la ambil masa lama berjalan..masa da park,nk tarik handbreak,
rupe2nye dari tadi aku drive x turunkan handbreak.masa tu aku rasa loosernye cik niza ni.hahahahah.
ayah duk gelak je...hai la..kenapa la sengal sangat.nasib bek mlm tu kereta byk,then aku slow je.. (_ _!) 

n then,ayah x keluar,dia sedia tunggu dlm kereta..
aku & ibu pusing2..carikan handbag ibu...murah je..rm60.. beli lagi.hak2...tape,ibu lagi byk bekorban utk aku..
seronok tgk ibu happy..then da nk balik,man sampai..nk jenguk2 singgah katenye,kang aku tarik muke..hahaha.buat2 gangster depan ibu ayah..berjalan kami ke kereta..salam2.balik :D
sblm tido,ibu tunjukkan kt ayah apa yg kami beli tadi..seronok kami sembang..dan tido... :D
happy aku  tgk mereka..even x besar mana pengorbanan yg aku buat ni.. :)


SYUKUR AKU KEHADRAT ILAHI KERANA MENGURNIAKAN IBU AYAH YANG SANGAT SPORTING,BAIK,HENSEM,LAWA,RAMAH,BERKEBOLEHAN DAN SEBAGAINYA..
SYUKUR JUGA KERANA EVEN SEDIKIT,MEREKA MASIH LAGI TERSENYUM GEMBIRA.

YA ALLAH,
SMOGA KAU AMPUNI SEGALA DOSA KEDUA IBU BAPA KU..SEBAGAIMANA KAU MENGAMPUNI UMAT2 YANG BERDOSA..
SMOGA KAU KURNIAKAN KESIHATAN YANG BAIK UTK KEDUA IBU BAPAKU..
SMOGA KAU LINDUNGI KEDUA IBU BAPA KU DARI PERKARA2 YANG TIDAK BAIK,MEMUDARATKAN,MENYESATKAN, DAN LINDUNGI MEREKA DARI MALAPETAKA DAN BALA BENCANA,HASAD DENGKI DAN SEGALA KEJAHATAN.
SMOGA KAU PERMUDAHKAN REZEKI DAN PERLUASKAN PINTU REZEKI KEDUA IBU BAPA KU
SMOGA KAU MEMBERKATI SEGALA APA YANG MEREKA LAKUKAN,DOAKAN,HARAPKAN
SMOGA KAU PERMUDAHKAN URUSAN KEDUA IBU BAPAKU & KAMI SEKELUARGA
SMOGA KEBAHAGIAN INI KEKAL DALAM INGATAN SEPANJANG HAYAT KAMI.
SYUKUR KEPADA MU YA ALLAH YA HAIYYUM YA QAIYYUM.
AMIN AMIN YA RABBAL A'LAMIN..


p/s : utamakan yg utama... buatlah ibu ayah kita gembira,even sikit pun.jgn mudah buat mereka terluka..

SALAM

-niza-

No comments:

Post a Comment